07 July 2012

''Ayyuhal murid'' episod 4 bahagian 3/3 : HATI

Sungguh, hati ini cair & berbunga setiap kali mendengar kata-kata murabbi Al-Habib Ali Al-Jufri.. Allahu-rabbi....
Sahabat2ku, luangkan masa menonton siri-siri video "ayyuhal murid" ini.. hati adalah raja bagi jiwamu maka bersihkan ia senantiasa!

*(saksikan sendiri untuk lebih 'feel', sambil membaca terjemahan BM, merasai kelembutan bicaranya & melihat wajahnya yang sentiasa tersenyum) -I REALLY want you to feel this wonderful feeling ♥ !!-

 Namun saya akan turut kongsikan beberapa poin penting dari video di bawah ini (penutup episod 4) :
1. Untuk membersihkan hati, mulakan dengan menutup pintu / jalan kejahatan ke dalam hati :
- Ibarat tingkap rumah yang terbuka & debu dari luar masuk sedang kita menyapu --> susah nak bersih kan? Maka tutuplah pintu-pintu kejahatan sebelum membersihkan hati..

 BAGAIMANA MENUTUP PINTU-PINTU KEJAHATAN?
1. MENJAGA Pintu Pancaindera (penglihatan, perkataan, pendengaran..) --> dalam video ini fokus mengenai pandangan mata & hati :
- Apakah perlu tutup mata? Tidak, hatilah yang memandu pandangan itu, tapislah dengan iman di hatimu
- JAUHI 3 PANDANGAN INI :
---1- Pandangan yang ada kena mengena dengan nafsu, syahwat - Sama ada di jalanan / tv / internet
---2- Melihat dunia dengan pandangan pengagungan - Boleh pandang dengan kemuliaan (ini ciptaan Allah), tak salah melihat keadaan rekaan manusia yang cantik / untuk manfaatkan.. tapi jangan jadikan didalam hati ada pengagungan terhadapnya
---3- Memandang kepada salah satu makhluk Allah dengan pandangan penghinaan - Seperti memandang rendah kepada orang lain, hatta dalam ketaatan kepada Allah / bermegah dengan ilmu yang dimiliki. Jangan sesekali melihat orang yang bermaksiat dengan pandangan kehinaan (hal ini akan menggelapkan hati), lihatlah dengan rasa belas kasihan. Hinalah maksiat/kekufuran, bukan orangnya.


No comments: